Kirsten maakt sinds juli 2021 deel uit van het team van GGz Hulp Online.
Voordat Kirsten deze overstap maakte, werkte ze bij het Vluchtelingenprogramma van GGz Centraal. Haar wens om te emigreren heeft er mede voor gezorgd dat zij bij GGz Hulp Online heeft gesolliciteerd.
Wat voor werk deed je voordat je bij GGz Hulp Online aan de slag ging?
Voordat ik begon bij het online team, heb ik drie jaar gewerkt in het Vluchtelingenprogramma van GGz Centraal, waarbij ik asielzoekers en vluchtelingen behandelde voor hun psychiatrische problemen. Ik heb aldaar veel ervaring opgedaan met depressie en traumaklachten. Hoewel de Nederlandse cultuur verschilt van de doelgroep die ik eerder behandelde, blijven de klachten en de behandeling gelijk aan elkaar en neem ik de ervaringen mee in mijn werk bij GGz Hulp Online.
Kun je een beschrijving geven van jouw werkdag?
Mijn werkdagen zijn afhankelijk van het aantal afspraken en vergaderingen die gepland staan. Wat altijd gelijk is, is dat ik altijd thuis werk. In mijn appartement op vier hoog heb ik een eigen werkplek ingericht, waar ik comfortabel en beschermd mijn gesprekken kan voeren met de cliënten en collega’s. Ik probeer er zoveel mogelijk voor te zorgen dat ik tussen mijn afspraken een moment heb om even op te staan en weg kan van de schermen. Even koffie of thee zetten, een loopje naar de keuken en door naar de volgende afspraak. Als ik met administratieve taken bezig ben, heb ik altijd muziek op staan over de bluetooth boxen in de kamer. Dat helpt me met concentreren en ontspannen. Aan het einde van de dag zorg ik er altijd voor dat ik mijn werkspullen weg leg. Ik sluit de laptop volledig af en stop deze in een tas, als symbolisch weggaan van werk.
Hoe is het contact met je collega’s?
Heel leuk! In plaats van elkaar tegenkomen op de gang, kom je elkaar tegen in dezelfde online documenten. In overleggen hebben we altijd een momentje om contact met elkaar te maken en, naast hard werken, heerst er vooral een ontspannen, gezellige sfeer in de vergaderingen. We vinden elkaar in de chat op Teams en in de virtuele koffiepauzes.
Kun je een voorbeeld geven van een e-Health module die je vaak en met succes inzet?
In ben mijn weg nog aan het vinden in alle modules van Karify (het online behandelplatform), maar een hele mooie interventie die ik graag inzet bij mensen is het positieve logboek. Deze is makkelijk vanuit de app op je telefoon in te vullen en wordt daardoor ook goed gemaakt. Als mensen zijn we geneigd te letten op het negatieve, waarin we de positieve dingen in het leven over het hoofd zien. Deze opdracht helpt mensen om het leven minder negatief te evalueren. Het is een oefening die ik zelf ook dagelijks doe om te voorkomen dat ik de positiviteit uit het oog verlies.
Welke eigenschappen vind je dat een goede psycholoog nodig heeft?
Ik streef ernaar om goed te luisteren naar de cliënten en de behandeling aan te passen op hun behoeftes. Transparante communicatie vind ik een belangrijk aspect in de behandeling en helpt in de motivatie van de cliënt om de behandeling zo goed mogelijk te benutten. Een behandeling is zwaar, confronterend en moeilijk. De cliënt hierin ondersteunen, begeleiden en tegelijkertijd motiveren en uitdagen is wat een goede psycholoog maakt.
Wat is jouw definitie van een geslaagde behandeling?
Wanneer iemand het vertrouwen in zichzelf heeft teruggevonden en vaardigheden en handvatten geleerd heeft die de rest van het leven kunnen worden ingezet. Cliënten leren terugkijken naar hoe hun klachten begonnen zijn en leren signalen herkennen en vaardigheden die ze kunnen inzetten, mochten bepaalde signalen weer opspelen. Het idee verder te kunnen in het leven is voor mij een geslaagde uitkomst van een behandeling.