Jij zoekt hulp
Voel jij je somber, angstig of getraumatiseerd en zoek je hulp bij psychische klachten? Praat dan eerst met je huisarts. Die kan kijken wat er aan de hand is en welke psychische hulp het beste bij jou past.

Ga naar je huisarts
Bij lichte psychische klachten kan je huisarts je helpen of hij verwijst je naar de basis ggz. Maar voor ingewikkelde psychische klachten kun je bij GGz Hulp Online terecht.

Kom daarna bij GGz Hulp Online
Voor behandeling van psychische klachten bij GGz Hulp Online heb je een verwijsbrief van je huisarts voor specialistische ggz nodig. De verwijsbrief kan je uploaden via GGzhulponline.nl  of je huisarts kan de verwijzing naar ons sturen via Zorgdomein.

Wij hebben een verwijsbrief nodig
Als wij de verwijsbrief hebben en jou kunnen behandelen voor je psychische klachten, bellen we je voor een intakegesprek.

  • we kijken eerst waar je tegenaan loopt en op welke gebieden je hulp nodig hebt

  • vervolgens stellen we samen een behandelplan op met heldere en haalbare doelen

  • je krijgt op maat online opdrachten

  • jouw behandelaar volgt jouw voortgang

  • hij/zij heeft regelmatig contact met je en stuurt waar nodig op tijd bij

  • jij weet precies waaraan je moet werken waardoor je – met kleine stappen – snel resultaat kunt boeken

  • alle informatie slaan wij op in jouw persoonlijke online dossier

  • jij bent eigenaar van je online dossier en bepaalt zelf met wie je wat deelt

  • jouw online dossier blijft toegankelijk, ook al is je behandeling afgerond

WAT KUN JE VAN ONS VERWACHTEN?

We staan naast je, zijn flexibel in onze planning en tijd en werken met jou samen om je klachten te verminderen. We houden rekening met je leefomgeving en je werksituatie. Ook vinden wij het belangrijk je te steunen om jouw leven op een voor jou waardevolle manier vorm te geven. De behandelingen die we aanbieden zijn onderzocht en effectief gebleken. We sluiten zo goed mogelijk aan bij wie jij bent.

Wij bieden enkel 100% online behandelingen aan. Je dient om die reden te beschikken over een internetverbinding, inclusief een laptop en/of smartphone met camera en microfoon, en hier een beetje handig mee te zijn.

Behandeling bij GGz Hulp Online duurt maximaal drie maanden en is intensief. Je zult – naast mogelijk huiswerk waarmee je zelf aan de slag gaat – meerdere afspraken met je behandelaar (of behandelaren van verschillende disciplines) per week hebben.

KOSTEN EN VERGOEDING

Een behandeling bij ons kost uiteraard geld. Wie betaalt deze kosten en hoe gaat dat in zijn werk?

Voor iedere verzekerde in Nederland geldt een verplicht eigen risico. De hoogte van het eigen risico wordt jaarlijks vastgesteld. Je kunt dit nalezen in je zorgverzekeringspolis. Dit verplichte eigen risico geldt zowel voor geestelijke als lichamelijke gezondheidszorg.

Er zijn verschillende betalingsstromen:

  • je zorgverzekeraar betaalt de zorg die onder de Zorgverzekeringwet (Zvw) valt, de ‘geneeskundige’ ggz
  • je betaalt de zorg zelf als je niet verzekerd bent bij een reguliere zorgverzekeraar

Je behandeling – vanuit huis, poliklinisch én in de kliniek tot 1095 dagen (3 jaar) – valt de eerste drie jaar onder de Zorgverzekeringswet (Zvw). Je zorgverzekeraar vergoedt de kosten vanuit de basisverzekering. Voor behandeling in de ggz geldt een (verplicht) eigen risico. Voor meer informatie over vergoedingen en voorwaarden kunt je het beste contact opnemen met je zorgverzekeraar.

Met het zorgprestatiemodel wordt de curatieve ggz op een andere manier bekostigd. Zorgvraagtypering is daar een onderdeel van. Zorgvraagtypering wordt vanaf 2024 een hulpmiddel bij keuzes over inzet van zorg bij groepen patiënten. Het zorgvraagtype maakt de zwaarte van de zorg die nodig is duidelijker. Met zorgvraagtypering kan straks makkelijker worden besproken wat gepaste en doelmatige zorg is.

Met het zorgprestatiemodel werd gestart in 2022. Zorgverleners in de ggz registreren sindsdien het zorgvraagtype van hun patiënten. Het zorgvraagtype geeft een momentopname van de zorgvraag van een patiënt.

Vanaf 2024 gaat zorgvraagtypering ondersteunen bij afspraken tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders over wat voor specifieke patiëntengroepen een reële vergoeding is, gegeven de voor die groep gepaste en doelmatige zorg.

Vragen over je factuur?
Heb je vragen over je factuur? Neem dan contact op met de medische administratie van de locatie waar je in behandeling bent. Vragen over de hoogte of het innen van het eigen risico kunnen wij niet beantwoorden. Met deze vragen kun je terecht bij je zorgverzekeraar.

GGz Hulp Online is onderdeel van GGz Centraal. Uw eventuele behandeling bij ons zal worden gedeclareerd bij uw zorgverzekering onder GGz Centraal.

Vaak hebben zorgverzekeraars op hun website een zorgzoeker, als u daarin zoekt naar ‘GGz Centraal’ zou u meer informatie moeten kunnen vinden. Bellen met uw zorgverzekeraar is ook een optie.

GGz Hulp Online biedt gespecialiseerde GGz behandeling: dit valt onder uw basisverzekering en uw zorgverzekeraar zal uw eigen risico in rekening brengen.

Vind je de wachttijd te lang? Dan kun je altijd contact met ons opnemen. Wij proberen je binnen een week na je aanmelding te spreken. Als je de wachttijd toch te lang vindt, kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar en vragen om zorgbemiddeling. Wij mogen zorgbemiddeling ook aanvragen voor cliënten, als we het maximaal te declareren bedrag van dat jaar hebben bereikt.

Ons uitgangspunt is een klacht snel en liefst op informele wijze op te lossen. Met snel bedoelen we dan binnen zes weken. Wij proberen tot een voor alle partijen bevredigende oplossing te komen, door een tijdige en goede dialoog tussen jou en degene tegen wie de klacht is gericht. Mocht het toch niet lukken het probleem op te lossen dan kan de klachtenfunctionaris je op weg helpen bij een eventueel vervolgtraject.

De klachtenfunctionaris kan op verschillende manieren helpen. Het kan zijn dat je je klacht alleen wilt melden of een signaal wilt geven. Je kunt altijd bij haar terecht om te praten over wat er is gebeurd. Je kunt de klacht schriftelijk, via e-mail of telefonisch indienen.
Ook naasten kunnen een klacht indienen als de klacht betrekking heeft op bejegening. Onder naasten verstaan wij dan diegenen die een mantelzorgfunctie bekleden voor de cliënt.

Streeft u naar een oplossing van uw klacht? Dan kan de klachtenfunctionaris:

  • een gesprek regelen met de betrokkene(n); en als je dat wilt kan de klachtenfunctionaris als gespreksleider optreden
  • je adviseren over andere mogelijkheden

We behandelen je klacht vertrouwelijk. De klachtenfunctionaris stelt zich onpartijdig op. Zij brengt alleen met jouw toestemming de klacht onder de aandacht van de betrokkene(n). Alle medewerkers van GGz Centraal, dus ook de klachtenfunctionaris zijn verplicht tot geheimhouding.

De klachtenfunctionaris heeft geen toegang tot uw patiëntendossier. Als dat nodig is neemt de klachtenfunctionaris contact met je op om hiervoor toestemming te vragen.

De ondersteuning van de klachtenfunctionaris is gratis. De klachtenfunctionaris houdt ook in de gaten of GGz Centraal zich houdt aan de wettelijke regels. Zo moet de klacht na de schriftelijke indiening binnen zes weken afgehandeld zijn. Dit kan met vier weken verlengd worden. Als de klacht na deze termijn niet is opgelost, krijg je een schriftelijke beslissing van GGz Centraal toegestuurd.

WAT VIND JE VAN ONZE ZORG?

Ben je tevreden over onze zorg? Of zijn er zaken die volgens jou beter kunnen? We zetten verschillende instrumenten in om dat te weten te komen. Vragenlijsten, evaluaties met je behandelaar en een kwaliteitstoetsing vanuit cliëntperspectief.

Zo kun je je mening achterlaten op Zorgkaart Nederland. Andere cliënten gingen je al voor! Je wilt dat clienten alleen de verhalen kunnen lézen, en voorkomen dat er reacties geplaatst worden door mensen die niet bij ons in behandeling zijn geweest.

Er werd goed naar me geluisterd. Ik heb veel tips en tricks gekregen en de opdrachten sloten goed aan op waar ik tegenaan loop. Op korte termijn heb ik grote stappen gemaakt in de goede richting!

VRAGEN & CONTACT

Heb je een vraag voor ons? Vul het contactformulier in en krijg binnen één werkdag een reactie.