Yvette woont in Spanje en werkt sinds kort met veel enthousiasme als klinisch psycholoog / behandelaar bij GGz Hulp Online. Het 100% online behandelteam van GGz Centraal.

Dat ze in Spanje woont is voor online hulp natuurlijk helemaal geen probleem is. Maar…. wel een ontzettend leuke uitdaging om op deze innovatieve wijze online specialistische ggz te kunnen bieden. Dit nieuwe online aanbod én het feit dat ze letterlijk op afstand behandelt is voor ons een goede reden om Yvette een paar vragen te stellen.

Wat is je reden geweest om bij ggz hulp online te werken?
“Ik ben al langere tijd bezig met innovaties in de zorg en wil daar graag een bijdrage aan leveren. Iets nieuws opzetten en ontwikkelen heeft er altijd bij mij ingezeten. Ik werkte al ruim 1,5 jaar online bij diverse Nederlandse zorgorganisaties, toen deze vacature voorbijkwam.

Het was best spannend om met een online specialistisch ggz behandelteam te beginnen. Er zijn op dit moment veel meningen en discussies gaande over of dit kan of niet. Maar na drie weken durf ik voorzichtig te concluderen dat het kan. Je kunt online een therapeutische relatie opbouwen met een cliënt. Dat gaf mij hoop en het geloof dat online behandelen ook echt mogelijk is en effectief kan zijn. Dan bedoel ik wel online behandelen met beeldbellen. Hierdoor zie je een gezicht, de expressie en de houding en kun je dat direct gebruiken in de behandeling. De huidige groep cliënten is enthousiast over deze innovatieve en nieuwe zorgvorm.
Ons Team heeft nu 22 cliënten in behandelingen en daar zijn we best trots op in 3 weken tijd!”

Hoe werkt ggz hulp online eigenlijk?
“Een cliënt kan zich via www.ggzhulponline.nl direct aanmelden. Er moet natuurlijk wel een verwijzing zijn voor de behandeling. Dat is wettelijk zo geregeld. Anders kunnen wij niet behandelen.

Samen met de verwijzing komt de aanmelding via ‘Zorgdomein’ – een aanmeldingstool voor verwijzers – bij ons terecht. Binnen één werkdag nemen wij dan contact met de cliënt op om kennis te maken, eventuele vragen te beantwoorden en een afspraak te maken voor een intake. Die intake bestaat uit twee gesprekken op één dag, met daarin een korte pauze voor de cliënt. Daarmee is hij of zij direct door de intakefase heen. De volgende dag neemt de behandelaar contact op en plant hij/zij samen met de cliënt de eerste behandelafspraak in binnen een week.”

Wat vinden cliënten ervan?
“Cliënten zijn aangenaam verrast door de snelheid waarmee dit allemaal plaatsvindt. De hoge frequentie van behandelcontact kan soms ook leiden tot een aantal ‘confrontaties’ met zichzelf in een korte tijd. En dát levert behandeleffect op. Daarnaast vinden cliënten het prettig om wat vaker hun behandelaar te kunnen zien in de loop van de week.”

Wat zijn je eerste persoonlijke ervaringen?
“Wat mij opvalt is het enthousiasme en de betrokkenheid van cliënten, van het team én de collega’s van GGz Centraal. Ik voel echt ruimte om het programma in te richten naar de wensen van de cliënt én het team. Op die manier kunnen wij de zorg zo optimaal mogelijk aanbieden.”

Loop je nog ergens tegen aan?
“Natuurlijk loop je bij een nieuwe ontwikkeling tegen zaken aan waar nog niet over is nagedacht. Of wat nog niet zo handig is ingericht. Dat is inherent aan een startend team en staat los van het feit of dit een online team is of doordat de fysieke afstand groot is.
Iedere ochtend hebben we met ons multidisciplinaire team een dagrapport en bespreken wij onze cliënten. Dat is een beetje vergelijkbaar met de FACT-werkwijze. De lijntjes zijn kort. Maar dat moet ook wel met deze intensieve vorm van behandelen.
Verder hebben we hetzelfde ‘opendeur-beleid’ als onze collega’s die in een stenen gebouw werken. Alleen dan nu via Microsoft Teams. Microsoft Teams vervangt ons gesprek bij het koffiezetapparaat. Maar dan wel met als bijkomend voordeel dat de lunch en de koffie thuis vaak beter zijn!”